Kilátás az Egyeskőről a Csíki-medencére

Túraútvonalak

Az Egyeskőre vezető jelzett turistaútvonalak közül a rövidebbek Balánbányáról indulnak. A város megközelítése autóval a legkényelmesebb, ám anélkül is megoldható. Közvetlenül a központból indul a kék sávval jelzett út, a város északi végéből pedig a piros háromszög jelzésű úton juthatunk fel a sziklatornyok tövében nemrég teljesen újjáépült menedékházig.

Kevésbé kényelmes, de sokkal romantikusabb akár Gyimes, akár a Gyilkos-tó felől indulva a Hagymás-hegység főgerincén végigfutó turistajelzést gyalog követve, hátizsákos vándorként érkezni. Ez a megközelítési mód több időt és energiát igényel, cserébe viszont az élmény is arányosan mélyebb lesz. Amennyiben ilyen hosszú túrát nem tudunk vállalni, kárpótlásul az Egyeskőtől aránylag rövid úton felkereshetjük a főgerinc két szomszédos magaslatát, a Nagy-Hagymást és a Öcsém-tetőt.

Ne legyen rá szükség, de azért a biztonság kedvéért érdemes megjegyezni milyen telefonszámokat hívhatunk baj esetén:

• 0725-826668 (0-SALVAMONT) | a hegyimentő szolgálat központi diszpécsere
  • 112 | általános segélyhívó
Minden irányból eljuthatunk az Egyeskőhöz

Fotó: © Csáki István, 2010

Menedékház a turistautak csomópontjában

kék sáv

Kék sáv Balánbányáról

/A Békás-szoros – Nagyhagymás Nemzeti Park honlapján található leírás szövege alapján/

Útvonal: római katolikus templom (865 m) – Kovács-patak völgye – Egyeskő menedékház (1504 m)

Menetidő és úthossz: ~1,5 óra / 4,5 km

Minden évszakban járható utunk első, 800 méteres szakasza a Kovács-patakot követő Kovács-pataka utcán halad végig. Az utolsó házhoz érve a jelzés felkapaszkodik a Kovács-patak egyik mellékága és a Szoros-patak által közrezárt hegylábra. A meredek kaptatón csak néhány helyen érint ösvényünk apró kis tisztásokat, az első nagyobb nyílt területtel a Kovács-patak völgyétől számítva 45 perc múlva találkozunk. Később aztán egyre több kilátás adódik a gerinc keleti oldalán végigvonuló ösvényről, ahonnan pillantást vethetünk a Csíki-medencére, illetve a Nagy-Somlyó hegyére.

Jelzésünk nemsokára átvág a Nyíres-sarok gerincének másik oldalára, érint egy megtépázott, kiszáradt fákkal teletűzdelt erdőrészt, majd a Szép-patak egyik mellékágát harántolja. A kis patakon átkelve egy sziklatömb mellett haladunk el, s pár perc után elérjük a tisztás alját, ahol a Szép-patak mentén felívelő piros háromszög jelzés csatlakozik hozzánk. Meredek kaptatón az egykor vontatóval is ellátott sípálya mentén haladva kb. 300 méter után elérjük a csapos kerítéssel bekerített Egyeskő menedékházat. A füves menedékház udvaráról pompás kilátás nyílik a Csíki-medence falvaira.

piros háromszög

Piros háromszög Balánbányáról

Útvonal: Szép-patak torkolata (885 m) – Szép-patak völgye – Egyeskő menedékház (1504 m)

Menetidő és úthossz: ~1,5 óra / 3 km

Minden évszakban járható utunk a Szép-patak torkolatánál levő erdészháztól indul. Innen keleti irányban, a fakitermelő úton haladunk tovább pár percig. A jobbról sorakozó néhány házat elhagyva, egy száraz, csonka fán jelzést és irányjelző nyilat pillanthatunk meg. Itt elhagyjuk a fakitermelő utat, átugrunk a tanya kerítésén és felkapaszkodunk a Szép és Nagy patakok közé, a zárt füves hegylábra. Nemsokára megjelenik a további utunk nagy részén irányadó füves szekérút is, mely a hosszú, keskeny, kevésbé meredek tisztáson vonul végig. Ezen a nyílt terepen kb. 1,6 kilométert gyalogolunk, számos bádog- és zsindelyfedelű kaszásház mellett elhaladva.

Az utolsó, jobbról levő bádogfedelű épületnél jobbról szekérút, balról pedig traktorút csatlakozik hozzánk. Itt az egyre keskenyedő tisztás és a rajta haladó jelzés egy fiatal erdőt szel át. Kisvártatva a szekérutunk egyre kövesebb szakasza következik, a meredeken felkapaszkodó út fokozatosan vékonyodik, majd egy száraz völgy érintésével a sípálya alsó végéhez kanyarodik fel. A meredek sípálya alsó végénél találkozunk a szintén Balánbányáról érkező kék sáv jelzéssel, majd a pálya mentén együtt kaptat fel a két turistajelzés az Egyeskő menedékház tágas udvarára. Az elénk táruló panoráma kárpótolja az utolsó nehéz szakasz fáradalmait.

piros sáv

Piros sáv a Nagy-Hagymás felé

Útvonal: Egyeskő menedékház (1504 m) – Kurmatura-nyereg – Nagy-Hagymás (1792 m)

Menetidő és úthossz: ~2 óra / .. km

A menedékháztól az Egyeskő nyugati fala tövében leereszkedünk a Nagy-patak és Lázár-patak vízrendszerét elhatáró Kurmatura-nyeregbe (1465 m), útközben frissítő vizű csorgó mellett haladunk el. Átvágunk mintegy száz méternyi gyér erdőn, miután nyílt gerincszakaszra érünk. A sziklafal pereméről szép kilátás nyílik az Olt-völgyére, valamint a Vaslábi-hegycsoportra. Nemsokára ismét erdőben vezet az út, a turistajelzés pedig egy idő után a szintet tartva elkanyarodik keleti irányba, a Bárány-nyak (1665 m) felé. Nekünk azonban, ha fel akarunk menni a Nagy-Hagymás tetejére, tovább kell kaptatnunk felfelé a gerincen. Távban már nincs sok hátra az 1792 m magas csúcsig, melyen kereszt áll.

piros sáv

Piros sáv az Öcsém-tetőre

Útvonal: Egyeskő menedékház (1504 m) – Lósósdis-nyak – Öcsém-tető (1707 m)

Menetidő és úthossz: ~1 óra / .. km

A menedékháztól az irányjelző nyíl útmutatását követve megkerüljük az Egyes-kő déli oldalát, majd kisvártatva forrásra bukkanunk. Ha az Öcsémen túl is szeretnénk folytatni a túrát, itt ajánlatos feltankolni vízzel, a Terkő-mezőig ugyanis nem találkozunk újabb forrással. Mintegy 400 m megétele után a Pásztor-kő és Egyeskő közötti Lósósdis-nyakba (1505 m) érünk. Ösvényünk az innen keletre emelkedő sziklatömb felé halad. A sziklatömb mellől meredek, erdővel benőtt kaptatót kell megmászni, hogy felérjünk Öcsém nyakának irtására. Egy gyér erdőt átszelve nemsokára az Öcsém teteje nevű havasi legelőre érünk (1707 m). Innen a jelzés hosszan továbbhalad a Terkő (1462 m), a Naskalat (1553 m) és azon túl Gyimes irányába.